Pyramidihuijaus vai verkostomarkkinointia


Pyramidihuijaus/ pyramidipeli/ laiton rahankeräys on ketjukirjeenomainen tai verkostomarkkinointiin verrattavalla tavalla tapahtuva vastikkeeton rahankeräysjärjestelmä. Siinä mukana olevien tulot riippuvat täysin siitä, että mukaan saadaan uusia henkilöitä. Tulot tulevat näiden uusien kirjautumis- tai aloitusmaksuista, eikä tuotteiden myynnistä. Mukaan ei pääse maksutta. Tarkemmin aiheesta löytyy Rahankeräyslaista 255/2006. 

Verkostomarkkinointi on ehkä yksi väärinymmärretyimmistä toimialoista maailmassa. Moni hämääntyy luulemaan verkostomarkkinointia pyramidihuijaukseksi jo pelkästään organisaation muodon vuoksi, mutta oletko nähnyt jonkin organisaation, joka olisi pyöreä? Eikö pääsääntöisesti kaikki organisaatiot ole pyramidin mallisia - enemmän ja vähemmän. Suurin mörkö tälläkin alalla on tietämättömyys.


Verkostomarkkinointi/ suosittelumarkkinointi/ suoramyynti on yrityksen tehokkain tapa saada tuotteilleen tunnettavuutta ja ennen kaikkea käyttäjiä. Esimerkiksi OnLife Networkin kohdalla perustaja tri Ruja odotti, että ensimmäisenä vuonna mukaan liittyisi korkeintaan 100 000 jäsentä. Toteutunut luku oli kuitenkin 10 kertainen eli mukaan liittyi 1 000 000 jäsentä - kiitos verkoston tekemien suosittelujen. 


Mitä verkostomarkkinointi on?

Jos minä kerron kaverilleni: "Olipa hyvä palvelu tuolla rengasliikkeellä - käyppä testaamassa." Se on verkostomarkkinointia. Tai jos kerron: "Ystävälläni on yritys, joka voi auttaa sinua asentamaan tuon vesihanan. Hän asensi meillekin hanan, ja kyllä kävi kätevästi. "Sekin on verkostomarkkinointia. Teemme sitä lähes viikottain huomaamattamme. Kummastakaan tapauksesta minä en saa provisiota enkä muitakaan palkkioita. Jos autamme yhtiöitä myymään tuotteitaan ja palveluitaan, eikö siitä olisi mukava saada myös palkkioita? 

Verkostomarkkinoinnissa henkilö ei ole sen yhtiön palkkalistoilla, jonka tuotteita hän myy, vaan hän on itsenäinen edustaja. Tuotteita myydään suoraan käyttäjille henkilökohtaisesti tai erilaisilla kutsuilla ja samalla pyritään hankkimaan uusia käyttäjiä sekä myyjiä, eli rakentamaan käyttäjä- ja myyjäverkostoa. Edustajat myös käyttävät tuotteita eivätkä vain myy niitä.


Alussa oli kiteytetty: Pyramidihuijaus/ pyramidipeli/ laiton rahankeräys on ketjukirjeenomainen tai verkostomarkkinointiin verrattavalla tavalla tapahtuva vastikkeeton rahankeräysjärjestelmä. Siinä mukana olevien tulot riippuvat täysin siitä, että mukaan saadaan uusia henkilöitä. Tulot tulevat näiden uusien kirjautumis- tai aloitusmaksuista, eikä tuotteiden myynnistä. Mukaan ei pääse maksutta. 


Miten on asian laita OneLife Networkilla?


Henkilö kuulee OneLifesta joltakin kontaktiltaan, joka on jo OneLifessa mukana ja joka on suositellut sitä hänelle. Kun henkilö haluaa lähteä mukaan OneLifeen ostamalla esim. koulutusta, hän valitsee itselleen sopivan koulutuspaketin ostaa sen, sekä maksaa 30 € rekisteröintimaksun, josta ei makseta palkkioita verkostoon ja jota vastaan saa erillisen talousaiheisen e-kirjan.  Koulutuspaketteja hän voi halutessaan ostaa lisää, mitään ostopakkoja ei ole. Tai hän voi lähteä mukaan maksutta ja ansaita muille suosittelemalla myymistään koulutuspaketeista maksimissaan 100 € viikossa. Hän voi myöhemmin ostaa itselleen kertyneillä palkkioilla koulutuspaketin tai -paketteja, jos niin haluaa. 


Palkkiot koostuvat koulutuspakettien ja erilaisten digitaalisten tuotteiden myynnistä. Digitaalisia tuotteita ovat mm. MAB eli mobiilisovellusrakentaja, DealShaker markkinointi- ja kauppa-alusta, CoinCloud -pilvipalvelut sekä fyysinen OneLife tabletti koulutusaineistoineen. Henkilö voi joko suositella tuotteita eteen päin tai olla suosittelematta - kumpikin on sallittua. Palkkioita ovat: suoramyyntipalkkio, tiimipalkkio, auttamispalkkio ja starttipalkkio.


Lakien mukaan esim. OneLife ei täytä pyramidihuijauksen määritelmää. Toiminta on täysin laillista, kun se tehdään yhtiön antamien ohjeiden mukaan, jotka noudattavat annettuja lakeja. 


Mahdollisuus työllistää itsesi tai ansaita lisäansioita

Miksi sitten niin monet tekevät verkostomarkkinointia? Kuvitellaanpa työpaikka, jossa sinulla on täysi vapaus itse päättää mm. työajoistasi, työmatkoistasi, fyysisestä työpaikastasi, tulotasostasi ja etenemismahdollisuuksistasi - nämä kaikki riippuvat vain ja ainoastaan sinusta itsestäsi. Työpaikallasi ei ole huonoa pomoa, ei kateellisia työkavereita, ei stressiä määräaikojen umpeutumisista, voit itse määritellä loma-ajat sekä luoda työpaikan, jossa juuri sinä itse viihdyt ja sinun on hyvä olla. Sinä itse valitset ympärillesi sen tiimin kenen kanssa rakennatte bisnestä eteenpäin. Kaikki ovat organisaatiossasi tasa-arvoisia. Kuulostaako unelmatyöpaikalta?

Verkostomarkkinointia työnä voit tehdä kotona, reissussa, rannalla, lentokoneessa, kahvilassa, netissä tai vaikka kaikissa näissä - missä ikinä se tuntuu sinusta hyvälle. Itsenäisen bisneksen voit aloittaa hyvinkin pienellä euromäärällä, OneLifessa jopa ilmaiseksi. Jokainen itse päättää kuinka paljon aikaa ja rahaa verkostomarkkinointiin haluaa sitoa. Jos on vaikka pätkätyöläinen tai kotiäiti/ koti-isä, tekeekö silloin verkostomarkkinoinnilla lisäansioita muutaman satasen kuukaudessa? Vai onko työtön tai alaa vaihtamassa ja alkaa tehdä verkostomarkkinointia kokopäiväisesti saaden sieltä elantonsa? Vai lähteekö mukaan vain käyttääkseen itse tuotteita eikä suosittele eteenpäin muille. Se on jokaisen oma päätös.  

Verkostomarkkinointi - sekin vaatii opiskelua ja työntekoa. Parhaiten oppii tekemällä ja itse voi kouluttutua juuri niillä osa-alueilla, joista kokee oppia tarvitsevansa. Yksi suosittelijan tehtävistä on antaa eväitä oman tiiminsä jäsenille, kertoa tuotteista, järjestelmästä, yhtiöstä ja kaikesta muusta mitä siihen liittyy tai, jos hän ei itse vielä tiedä, niin ohjata tiimiläisiä hänen oman suosittelijan luo. Jokainen on kuitenkin itse vastuussa omasta oppimisestaan, siitä kuinka paljon haluaa oppia ja mitä. Työ on tehtävä itse.

Nykyisin verkostomarkkinoinnin suosio on kasvanut juuri näistä edellä mainitsemistani syistä, kiteytettynä: vapaus perinteisten työpaikkojen rajoitteista ja vapaus olla oman itsensä herra/rouva, matala kynnys aloittaa oma bisnes, työllistää itse itsensä ja määritellä oma tulotasonsa. 



Miltä tämä kaikki kuulostaa sinusta - kertoisitko sinä hyvästä ja hyödyllisestä tuotteesta kavereillekin? Entä, jos siitä vielä maksettaisiinkin? Entä, jos sinun avullasi kaverisi saisivat omia haaveitaan toteutettua? Miltä tuntuisi yhdessä ansaita lisäansioita ja toteuttaa haaveitanne? Mitä, jos siitä rakentuu oikea todellinen liiketoiminta sinulle/teille, jota voitte tehdä kokopäiväisesti? Uusi elämäntapa?

Kyllä verkostomarkkinointi on sittenkin vain yksi laillisen liiketoiminnan muoto ja huijausta on vain tietämättömyys.

Valoisaa päivää ja intoa uuden oppimiseen!
Kiitos ajastasi! 


Lisää aiheesta löydät mm. näiltä sivuilta: